Mijn Reisje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Mijn Reisje - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Mijn Reisje

Door: Jannita

Blijf op de hoogte en volg Jannita

05 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hiii
Ik ben dinsdag aangekomen in Port Elizabeth. De reis was goed verlopen gelukkig. Eerst uitgezwaaid door Irene, Ilse, Lyn en Milou mijn ouders en Andrea. Bij de douane werd ik van onder naar boven gefouilleerd ( niet zo fijn). Van Frankfurt naar Johannesburg zat ik in een heel groot vliegtuig, iedereen kreeg een heet doekje om de handen te wassen( best luxe toch?). Rond 11 uur (s ’avonds) kregen we een maaltijd en om 7 uur in de ochtend weer. Nou de eerste maaltijd was te zwaar gevallen waardoor ik niet zo blij werd van de geur van de ochtendmaaltijd. Daar werd ik erg misselijk van hehe. Daarna moest ik van Johannesburg naar Port Elizabeth vliegen. Dit was een klein vliegtuig, toen ik erin zat rook het niet goed, dus ik zat niet echt met een lekker gevoel in het vliegtuig, daarnaast was er ook nog turbulentie, Ja ik dacht even dat het vliegtuig niet zou aankomen haha. In Port Elizabeth werd ik verwelkomt met een warme knuffel ( zo wordt je begroet/ verwelkomt in Z-A). Daarna zijn we naar het grote vrijwilligershuis gereden, hier zou ik 2 nachtjes slapen en daarna naar het kleine vrijwilligershuis. We zijn die avond uit eten geweest, dat is een ritueel als er iemand nieuw is.
Donderdag kreeg ik met 3 andere nieuwe vrijwilligers/stagiaires een code of conduct. Het kwam er op neer dat je voor ALLES heeeeeel voorzichtig moet zijn omdat er heeeel veel wordt gestolen voor de ramen zitten tralies en de er is een code voor het huis, deze is gister al afgegaan omdat we de deur niet open kregen haha. In de avond zijn we weer uiteten geweest en daarna uit gegaan. Eten en drinken is hier heel goedkoop. Voor maximaal 15 euro heb je een complete lekkere maaltijd! Die dag erna hadden we de townshiptour. We kregen een soort van rondleiding door Port Elizabeth, en we reden langs verschillende townships. Dit was heel heftig en niet zo leuk om te zien. Het voelt als aapjeskijken, maar het blijkt dat zei naar aapjes kijken ( naar ons).Het grootste gedeelte van Port Elizabeth zijn townships. Verder zijn er veel areas waar wij niet als blanke heen moeten gaan, dit is niet veilig. In die townships zie je ook hoe de mensen de kippen en schapen slachten en op de braai ( barbecue) leggen. Toen we door Port Elizabeth reden kwam ik erachter dat de apartheid nog lang niet weg is. Er staat nog steeds een muur langs de weg die de black/coloured en white people scheidt. In de townships kunnen ze wel naar een centrale waterpomp om drinkwater te halen. Verder is de elektriciteit totaal niet goed geregeld, er liggen draden over de grond voor de elektriciteit, vooral veel kinderen worden geëlektrocuteerd omdat ze spelen der wijs met de draden spelen etc. Nou er waren heeeel veeel indrukken. We zijn daarna een ijsje gaan halen, dat was echt HEAVEN! Je kon een bakje vullen met verschillende soorten ijs en daarna mocht je van alles als topping er opdoen. Dus snoep fruit en chocolade alles doorelkaar haha. Daarna hadden we een borrel om de week af te sluiten en hadden we met de hele groep Bobotie gegeten.

Vanochtend zijn we een auto gaan huren, Kia Picanto! Ik krijg nog een lesje omdat je hier links moet rijden en de regels iets anders zijn. Daarna zijn we met een groepje naar Addo gegaan ( Elephent national park) Dat was onwijs leuk, heeel veel gezien en een super mooie omgeving. Ik zal de fotos er nog opzetten! Daarna gingen we door naar een klein festivalletje, een feestje in een tuin met super goede muziek.
Kort samengevat, ik vermaak mij hier heel goed!! Er is nog teveel om hier te doen!
Ohja, dont worry about the weather! Het regent veel hier en er is HEEEL veel wind. ( The windycity). Vandaag was het gelukkig wel heel lekker weer en kon ik mijn korte broek aan.
Groetjes uit PE( in de volksmond PIE IE)

  • 05 April 2014 - 23:28

    Adré:

    He Jannita
    Wat leuk zon reis verslag
    best wel heftig als ik het allemaal zo lees
    maar veel succes en maak er een leuke tijd van
    Gr Fam Tesselaar

  • 06 April 2014 - 18:06

    Stijn En De Rest:

    Hoi Jannita,
    Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent en mooie foto's erbij.
    Veel nieuwe indrukken.
    Volgens mij vermaak jij je heel goed daar ver weg!
    Hier ook regen en nu gaat het nog lekker waaien ook.
    Groeten van ons!
    Stijn

  • 06 April 2014 - 18:25

    Autosloperij Jan Pronk:

    Hee jannita, mooi dat alles goed gaat daar voor je, kan je niet een zooitje auto onderdelen verkopen voor export daar voor ons, geniet lekker van afrika en heel veel plezier daar. Mazzel


  • 11 April 2014 - 13:59

    Fam Van Schagen:

    Hoi Jannita, Hele andere wereld he zo te zien aan de foto`s.
    Wel leuk om zo ff te lezen wat je doet .
    Heel veel plezier en we wachten je volgende verslag af!!!
    Groetjes van ons Miranda

  • 23 April 2014 - 19:37

    Oma Annie :

    Lieve Jannita, wat leuk je mooie verslag te lezen! Ik ben blij dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt. Veel liefs van mij XX

  • 23 April 2014 - 19:43

    Silvia En Theo Schilder:

    Lieve Jannita, Wat ontzettend moedig van jou om zo ver van huis te gaan! En wat fijn dat jij je daar zo nuttig kunt maken. We hopen dat je daar een hele fijne en leerzame tijd mag doormaken. Maar dat idee hebben we nu al na het lezen van je verslagen hahaha. Heel veel plezier en we blijven je volgen. groetjes van de familie Schilder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Jannita

3 maanden in Zuid- Afrika!

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 4777

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: