Tweede week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Tweede week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Tweede week in Zuid Afrika

Door: Jannita

Blijf op de hoogte en volg Jannita

15 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn tweede week zit er alweer op! Zondag gingen we naar iemand van de R4L crew om een voetbal wedstrijd te bekijken. Deze wedstrijd was in de townships. Het was leuk om te bekijken hoe het daar ging. In de middag gingen we een cocktailtje drinken aan het strand, met een mooi zwembad erbij.

Maandag begon mijn eerste stage dag. Ik loop stage op Kleinschool dit is een basisschool, deze school staat in de sloppenwijken. Veel kinderen hebben een taalachterstand of zijn analfabeet, op school houden ze daar geen rekening mee, de leraren geven de kinderen daarvoor geen bijles omdat er heel weinig leraren zijn. Wij geven de kinderen dus bijles om Engels te leren, vooral het alfabet oefenen we veel en woordjes schrijven/benoemen. Wij halen elk half uur ongeveer 4/6 kinderen uit de les en geven hen bijles. Alles gaat hier op z’n Zuid Afrikaans en dus ook de bel als de les afgelopen is, deze klopt helemaal niet waardoor je planning helemaal anders loopt, soms komt het voor dat je maar 2 klasjes les hebt gegeven. Verder is het lesgeven heel erg leuk, alle kinderen willen heel graag leren en willen dus ook heel graag met ons mee. Het is daarom best moeilijk om nee te zeggen als ze je smeken om mee te gaan. De leraren hier zijn heel erg streng, als de leraar binnenkomt moeten de kinderen in koor zeggen: Hello teacher how are you today? Verder worden ze nog met een liniaal geslagen dit heb ik toevallig al een keer gezien daar schrok ik wel van. Verder zitten er rond de 40 kinderen in de klas en komt het regelmatig voor dat er geen leraar voor de klas staat.

Dinsdag kwamen 2 nieuwe huisgenootjes en in de avond gingen we lekker uiteten. Woensdag ging ik mee naar een Engelse les. Ik ging mee met iemand van Ready4life, de les werd thuis gegeven door een hele aardige vrouw. Donderdag was een huisgenootjes jarig, dus we gingen in de avond weer lekker uit eten en daarna uit. Dit was erg gezellig. Vrijdag ochtend had ik stage dus dat was een kort nachtje.

Zaterdag ging ik met 3 huisgenootjes naar een cheetah park, dit was een uurtje rijden vanaf Port Elizabeth, ik heb heen gereden ( links) in onze gehuurde Kia Picanto. In het Cheetah park kregen we een rondleiding, er waren luipaarden, tijgers etc. Omdat het die dag onwijs warm was lagen alle dieren in de schaduw of in hun hutje, waardoor wij de dieren niet goed konden zien. Normaal gesproken mocht je een Cheetah aaien maar vanwege het weer kon dit ook niet, wel mochten we dicht bij de cheetah een foto maken, dit was evengoed best spannend om dichtbij een cheetah te staan. Toen we thuis waren gingen we lekker naar het zwembad en daarna een cocktail gedronken, een echt vakantiegevoel! In de avond gingen we uit, dit was heel leuk, we zijn in 3 verschillende clubs/kroegjes geweest. Zondag waren we allemaal een beetje moe, dus we zijn naar het strand gegaan om lekker te zonnen.

Uiteten is hier heel erg goedkoop, voor 4 tot 8 euro heb je 1 glas wijn met een hoofdgerecht, het is dus heel verleidelijk om elke avond uit eten te gaan. Het weer was deze week super lekker, ik ben ondertussen al iets bruiner geworden! Helaas is dat vandaag weer verandert, veel regen en harde wind….

Groetjes uit PE!:D

• 23 April 2014 - 22:25

Nicolet:

Lieve Jannita;
    Wat weer een mooi avontuur voor je!
    En mooi dat je daar voor de kinderen ook veel kunt betekenen.
    Lijkt me helemaal super.
    De apartheid daar is toch afschuwelijk he...
    moest niet meer mogen.
    En dan die lineaal...

Hoop dat je hele leuke mensen ontmoet en ervan geniet
    Dat hebben je mam en ik gisteravond wel gedaan met een koppie en jawel kruidenbittertje!

Lieve groet v Nicolet

• 24 April 2014 - 16:57

Fam Pronk:

Hoi Jannita,
    Weer leuk om je verslag te lezen. Je maakt een hoop mee.
    Je bent daar dus erg nuttig op die school. Leuk dat de kinderen zo leergierig zijn. En dat van die lineaal dat bedenk je toch niet dat zoiets nog gebeurd.
    We hebben leuke foto's op facebook gezien en zien dus dat je het erg naar je zin hebt!
    Helemaal top dat het allemaal zo goed gaat.
    Gr. van ons!