Kleinschool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Kleinschool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Kleinschool

Door: Jannita Tesselaar

Blijf op de hoogte en volg Jannita

07 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ik ga 5 dagen per week naar Kleinschool, dit ligt in de sloppenwijken en is 30 minuten rijden. Ik vind het nog erg leuk om hier stage te lopen. Hoe langer ik hier ben hoe meer ik mijn doelen bereik. Veel kinderen gaan nu stappen zetten. Ze kennen nu het alfabet en dat wilde ik bereiken. De laatste tijd geef ik een jongen individuele bijles, hij kon in het begin bijna geen letter en op dit moment weet hij alle letters ( maakt soms nog wat kleine foutjes), maar dan weet je dat het effect heeft en dat geeft een goed gevoel.
Laatst gaf ik 3 kinderen bijles, ik gaf ze net 10 minuten( van het half uur) les, totdat de pauze bel ging. Ze smeekte of ze mochten blijven, dus het verbaasde me dat ze wilde blijven in hun pauze. Als je over het schoolplein loopt komen kinderen naar je toe om te vragen wanneer ze mogen komen. Dit komt omdat wij geen echte leraressen zijn en niet zo streng zijn. Ze weten dat ze hun best moeten doen bij ons en dat ze niet vervelend moeten doen, anders moeten ze terug naar de klas. Maar we zijn vergeleken met de Zuid Afrikaanse leraressen erg aardig. Het betekend voor de kinderen veel dat ze positieve aandacht krijgen van ons waardoor ze ‘happy’ terug naar de klas gaan en meer motivatie hebben om in de lessen goed op te letten.

Er zijn ook kinderen die ik les geef waarbij geen enkele letter blijft hangen, in een half uur is a to b nog steeds lastig. Er is dus meer aan de hand met deze kinderen, waar helemaal niets mee gedaan wordt. De kinderen die zo’n grote achterstand hebben kunnen daardoor ook niet meer optimaal meedoen in de klas waardoor ze vervelend worden in de klas of ze gaan niet meer naar school en leven op de straat. Laatst zag ik een jongen ( die ook regelmatig bij ons komt) op zijn knieën voorin de klas met zijn gezicht tegen het bord en armen omhoog. Hij had straf, er werd tegen hem geschreeuwd en hij zat er best lang. Ik wilde hem bijna ophalen voor een bijles maar dat vond ik een beetje tricky.
Ook vertelde een leerling dat er een lerares een problemenmaker was en niet aardig, omdat ze je zomaar sloeg met de liniaal.

Bij veel groepjes beginnen we met lezen en schrijven, het verbaast me dat de kinderen van grade 6/7(groep 7/8 in Nederland) nog steeds het alfabet niet kennen of woorden niet kunnen lezen in het Engels. Hun hoofdtaal is Afrikaans of Xhosa, en daarnaast leren ze Engels, maar aangezien Engels een hoofdtaal is in Zuid-Afrika moeten ze de taal goed kunnen spreken. Heel veel kinderen hebben dus een taal achterstand.
In de middag krijgen de leerlingen een warme maaltijd. Dit doen ze zodat de kinderen naar school komen. Anders is er geen motivatie om naar school te gaan.
Veel kinderen lopen naar school, soms is dit een lange afstand. Laatst had het erg veel geregend en kwamen de kinderen zeiknat aan op school. Toen moesten ze weer naar huis en konden ze geen lessen volgen. Ook wilde we een jongen ophalen uit de klas, maar hij kwam niet meer op school omdat zijn schoolboeken waren gestolen. Hier schrok ik best erg van! Later werd er verteld dat er waarschijnlijk meer aan de hand is waardoor hij niet meer naar school komt, maar dat weten wij helaas niet.
Laatst kwam ik een klas binnen en toen waren alle kinderen aan het schoonmaken en de lerares was wat voor haarzelf aan het doen. De kinderen deden zo hun best om de ramen te poetsen etc.
Ook moest ik laatst naar een ander kamertje om bijles te geven omdat ze de staffroom wilde gebruiken voor een meeting. Mijn spullen werden door de leerlingen gedragen en toen we aankwamen gingen ze het hele hok schoonmaken! Vegen, afstoffen etc. En ik stond buiten te kijken: wat gebeurt hier?
De schooldirecteur is onwijs aardig, hij waardeert heel erg dat we hem helpen. Verder zijn de conciërges ook heel aardig. Ze rennen naar het hek als we aan komen rijden en als ik wordt opgehaald rent hij weer naar het hek en moet ik verplicht blijven staan zodat de meiden naar mij toe komen rijden ( zodat ik niet hoef te lopen). Echt onwijs grappig.
Mijn stage is erg leuk, ik vind het leuker dan ik eerste instantie had verwacht, dat komt vooral omdat je de kinderen beter kent, de leraressen en dat de doelen worden bereikt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Jannita

3 maanden in Zuid- Afrika!

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 4784

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: