Garden Route en Kaapstad. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Garden Route en Kaapstad. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Garden Route en Kaapstad.

Door: Jannita

Blijf op de hoogte en volg Jannita

10 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vrijdag middag ging ik met Daphne, Anne, Marloes en Bas met de auto naar Jeffreys Bay, dit is een van de beste surf plek van Zuid Afrika. Toen we in het hostel aankwamen werden we verwelkomt door een Nederlander (toevallig).Hij raadde aan om bij een waterval te tokkelen. Dus zijn we naar dat plekje gereden waar een waterval was en een tokkelbaan waarbij je in het water kon springen. De omgeving was onwijs mooi. Het was nog best eng om daar aan te hangen aangezien ik even geen balans had.

Zaterdag ochtend gingen we surfen, we kregen 2 uur surf les. Het was heel erg leuk om weer te surfen, in het begin lukte het niet en had ik heel weinig energy om weer verder de zee in te gaan maar daarna kon ik elke keer staan en kreeg ik energie en adrenaline.

We zijn in de middag door gereden naar Knysna, toen we aankwamen bij het hostel zag het er uit als een huis en wisten we niet of we wel bij het goede hostel stonden. Uiteindelijk waren we goed en werden we verwelkomt door een hele aardige man. Hij gaf ons allemaal tips wat we konden doen in Knysna en ook andere plekken waar we nog naar toe zouden gaan. We gingen daarna naar een uitkijkpunt, er was een heel mooi uitzicht over de rivier en de stad. Daarna brachten we de auto bij het hostel en gingen we lopend opzoek naar een restaurant, we dachten dat we de weg wel wisten naar een leuk restaurantje maar dat was niet helemaal waar. We liepen in het donker te zoeken en uiteindelijk begon het heel hard te regen dus waren we zeiknat. Uiteindelijk hielde we een auto aan om te vragen waar we konden eten, ze vertelde dat ze in een hotel sliep en dat je daar erg lekker kon eten. Ze vroeg nog of het uitmaakte hoe duur het zou zijn. Het maakte ons niet uit als we maar konden eten. Ze stelde voor dat we achter haar auto aan liepen ( in de regen) dit werd rennen aangezien ze best hard reed. Later bood ze aan om mee te rijden (gelukkig). Toen we het hotel inliepen was het heel luxe, we mochten eerst voor de kachel zitten om droog te worden. Alles ging volgens het boekje en de ober lachte mij uit omdat ik twee drankjes wilde omdat ik dorst had en dat we geen voorgerecht namen. We mochten op de bank blijven zitten totdat het eten klaar was. Toen we aan tafel gingen zitten was alles super chique en was er een heel verwend meisje van 7 jaar die haar salade niet lustte dus een nieuwe wilde. Allemaal erg overdreven! Het eten was heel erg lekker.
In de ochtend gingen we naar een olifantenpark, hier konden we olifant rijden. Je kon helaas maar 10 minuutjes op een olifant rijden, maar het was een hele toffe ervaring, om op een grote olifant te zitten en de huid te voelen. Daarna gingen we door naar een monkeypark. Daar waren onwijs veel aapjes, we kregen een rondleiding, ik vond het niet heel bijzonder aangezien je de aapjes ook langs de weg tegen komt. Daarna gingen we door naar Mosselbay dat was ongeveer 3 uur rijden. Onderweg wilde we nog langs George om een boom te bezoeken ‘the old slave tree’. Dat was een boom waar vroeger slaven werden verkocht. Heel raar om daar bij stil te staan. Aangekomen in Mosselbay kwamen we bij ons hele leuke hostel, een oude trein! We sliepen in een coupe en de toilet was nog precies het zelfde. We hadden heel mooi uitzicht op het strand. Het was leuk om daar te slapen maar niet langer dan 1 nacht, aangezien de bedden echt niet lekker lagen en alles heel gehorig was. Er was naast ons hostel een stamkroeg, we werden meteen verwelkomt met 2 shotjes en er kwam een Zuid Afrikaan naar ons toe omdat hij het heel grappig vond dat wij Nederlands met hem konden communiceren. In de ochtend gingen we paardrijden door de bergen. Ik mocht op Diva rijden, een heel mooi wit paardje. Eerst vond ik het heel eng en ging het paard zomaar in draf of galop, best eng door het water en de bergen op. Later zat ik er meer comfortabel op en vond ik het leuk als ie in galop ging. Het uitzicht was onwijs mooi en het paardrijden was leuk! Voor herhaling vatbaar!
Bas zijn schoenen waren in de ochtend gestolen dus we moesten daarna nog verplicht naar een winkel. Ook hadden we eerder gereserveerd voor sharkdiving, we werden in de middag afgebeld, omdat het die dag van onze reservering hard zou waaien. Hier baalde ik heel erg van. In de middag reden we door naar Hermanus. Ook hadden we opnieuw gereserveerd voor een andere sharkdive bij een andere organisatie.
In de avond hadden we een taxi gebeld om uit eten te gaan. We werden opgehaald door een tuk tuk, heel verassend! Het was super grappig om mee te rijden in een tuk tuk en de chauffeur was ook onwijs grappig. Toen we aankwamen gingen we tapas eten.
In de ochtend ging ik samen met Bas naar Kleinbay vlak bij Gansbay om te sharkdiven. Het was een uurtje rijden. We werden gelukkig niet afgebeld vanwege het weer. Toen we aankwamen moesten we papieren ondertekenen dat het ons verantwoordelijkheid is als we zouden overlijden of als we gewond raakte. Daarna kregen we een filmpje te zien met regels en wat je moest doen als je ziek werd, als je ziek werd moest je een speedboot terug nemen voor 750 rand ( ongeveer 50 euro). Na de uitleg kregen we allemaal een regenpak en liepen we naar de boot. De zee was best wild vanwege de wind, maar op dat moment vond ik dat super leuk om snel over de golven te gaan en al het water over me heen te krijgen. Toen we stopte en dreven op de zee werd ik al aardig misselijk. De eerste groep moest zich omkleden en daarna mochten wij, ondertussen gingen ze de haaien lokken met een deel van een vis aan een haak en een nep zeehond. Uiteindelijk kregen wij ook een wetsuit aan en een riem van 10 kg, waardoor ik bijna omviel aangezien ik heel slap was en misselijk. Uiteindelijk mochten wij de kooi in, het water was heel erg koud. Op de boot riepen de medewerkers als er een haai kwam, dan moesten wij naar beneden duiken om de haai te spotten. Dat was super tof, om een haai zo dichtbij te zien! Ze waren heel groot ( lengte van 4 meter) en de haaien zwommen ongeveer 1 meter van ons vandaan. Daarna kwamen er heel weinig haaien dus hebben we voor mijn gevoel 20 minuten in het koude water gewacht, gelukkig kwam er nog één voorbij zwemmen en toen moesten wij eruit voor de volgende groep, de groep erna heeft heel weinig haaien gezien dus wij hadden geluk dat we er bij elkaar ongeveer 10 hadden gezien. Ik had het super koud en voelde me best ziek op de boot, dat was heel jammer. Aan het einde moest ik mijn wetsuit uitdoen maar dat ging niet, dus een werknemer trok mijn wetsuit uit en trok aan de voeteinde, maar ik zat op een bankje en voelde me misselijk en ik kon me niet vasthouden dus ik werd zo van het bankje afgetrokken. Dat was evengoed wel een grappig moment. Daarna vaarde we langs een eilandje met heel veel zeehonden, ik denk wel duizenden zeehondjes op het eiland en in het water, heel leuk om al die vrolijke zeehondjes te zien en zoveel!

Daarna werden de kots zakjes van alle kanten aangeboden. Eenmaal aan wal voelde ik me beter. Ik heb een dvd gekocht waarop de boot trip is gefilmd. Daarna reden we terug naar Hermanus om vervolgens naar Kaapstad te rijden. Dit was ongeveer 2 uur rijden. Toen we bij ons hostel in Kaapstad aankwamen zag het er heel armoedig uit, ingeslagen ruiten en het lag erg afgelegen, we waren helaas wel op het goede adres dus we gingen ons toch maar inchecken. Uiteindelijk was het hostel best oke. We gingen in de avond uiteten in Kaapstad in Longstreet.

Woensdag ochtend gingen we eerst ontbijten in een restaurantje, we hadden niet veel tijd dus ze gingen ons eten extra snel klaarmaken, omdat we 9 uur moesten inchecken voor het Robbeneiland. We waren gelukkig op tijd. We moesten 1 uur op de boot om naar het eiland te varen, dit vond ik niet heel fijn aangezien ik nog een kleine trauma had. Eenmaal op het eiland mochten we in de bus stappen om door het eiland gereden te worden. De gids vertelde hele interessante verhalen over het eiland, hij was alleen niet zo goed te verstaan, maar wat ik verstond was interessant. Daarna mochten we uitstappen om de cellen te bekijken. We werden rondgeleid door een oud gevangene, hij heeft 5 jaar in de gevangenis gezeten. Hij was heel schoor en slecht te verstaan. Later kregen we een rondleiding door de cellen. Ik vond het bijzonder om er te lopen maar ik had er iets meer van verwacht, aangezien alles opnieuw beschildert was en er weinig over de cellen werd verteld. We wisten later pas dat de ingerichte cel van Nelson Mandela was( er lag een dekentje en een kastje), daar werd verder weinig over verteld, best wel jammer. Toen we terug aan wal waren gingen we naar Cape point en naar Kaap de goede hoop. Het was 1 uur rijden vanaf Kaapstad. Toen we aankwamen waren we te laat en konden we maar 20 minuten rondrijden, dus gingen we weer terug. Onderweg kwamen we een kleine markt tegen langs de weg. Er werd van alles aangeboden en natuurlijk allemaal speciale prijzen voor mij. Als de prijs 100 rand was, bood ik 100 en dan was dat goed. En als ik ergens naar keek pakte ze het meteen en wilde ze het meteen aan mij verkopen. Uiteindelijk had ik wat leuke souvenirtjes gekocht. In de avond gingen we uiteten en daarna waren we opzoek naar een leuke cafeetje om wat te drinken. We liepen langs Mama Africa waar we hele leuke muziek hoorde (Zuid Afrikaans) . Mama Africa is een restaurant waar veel Europeanen speciaal naar toe gaan om lekker Zuid Afrikaans te eten. Uiteindelijk raakte ik aan de praat met een Duitser en Italiaan, ze waren voor werk in Zuid Afrika. Hun baas betaalde al hun drank, en ook de mijne. Ook mag ik langskomen in Italie. Ik heb ook de cd gekocht van de live muziek, ik was er helemaal verliefd op. Daarna gingen we naar een club, was onwijs gezellig. Als ik een drankje ging bestellen moest ik daar zomaar een half uur op wachten omdat ze ondertussen nog 10 andere hielpen. Voorderest een hele leuke avond gehad. Donderdag ochtend gingen we naar Acces Park, we hoorde van een Afrikaan dat je daar goedkope merkkleding kon kopen. Het was niet heel bijzonder en we waren allemaal een beetje brakjes dus we zijn daarna doorgereden naar Capepoint en Kaap de goede hoop. De omgeving was super mooi, we kwamen onderweg bavianen tegen en struisvogels. Bas had heel veel trek en had een croissant in zijn hand. Toen kwam er een baviaan die dat ook heel erg lekker vond. Toen zij een meneer dat hij beter zijn croissant aan de baviaan kon geven anders werd hij aangevallen. Dat was een grappig moment.

Bij Kaap de goede hoop was het best druk maar ik sta wel op de foto met ‘het bord’. Daarna gingen we nog wat bergjes beklimmen voor mooie uitkijkpunten. Daarna gingen we lunchen, met een heel mooi uitzicht! Het eten was niet heel lekker maar het uitzicht maakte het goed. Daarna gingen we door naar Capepoint, waar de Indische en Atlantische oceaan samen komen. Daar was alweer een heel mooi uitzicht. We hadden voor de avond gereserveerd bij Mama Africa, dus daar had ik heel veel zin in. Er was weer live muziek van de zelfde band als de dag ervoor. Op het menu stond krokodil, Kudu, Springbok en Struisvogel en andere Zuid Afrikaanse gerechten zoals Bobotie. Ik heb van de mixed grill alle eerder benoemde dieren geproefd. De krokodil smaakte naar Kip en de rest naar biefstuk. De springbok was het lekkerste!

Vrijdag ochtend gingen we vroeg ons bed uit om de tafelberg te beklimmen. We hadden al een half uur omhoog gelopen totdat we een bord tegenkwamen dat de route gevaarlijk kon zijn en dat je snel verdwaald kon raken. We wilde net terug gaan totdat er 1 jongen en 1 meisje aan kwamen lopen. Ik vroeg of ze deze route al vaker hadden beklommen en of het gevaarlijk zou zijn. Hij vertelde dat hij wekelijks de tafelberg beklom en dat oude en dikke mensen het beter niet konden doen. Dus wij dachten, dan kunnen we dit wel ( Daphne had last van der knie waardoor we erg twijfelde). Er waren heel wat hindernissen tijdens het klimmen. Gelukkig liep de ervaren jongen mee die ons de weg kon wijzen anders hadden we niet op de tafelberg beland, op sommige plekken moest je echt klimmen en springen, het was heel gaaf om te doen! We hebben er 3 uur over gedaan( we zijn achteraf omgelopen en we hadden de heftige route genomen). Eenmaal op de Tafelberg was het uitzicht super mooi, heel veel foto’s genomen, echt genieten! De terug weg gingen we met de kabellift naar beneden, terug lopen ging ons iets te ver. Eenmaal beneden wilde we een piercing laten zetten in ons oor, dit deed nog best veel pijn. In de avond hadden we geen zin om uit eten te gaan ( aangezien we elke avond uiteten gingen) dus we bestelde lekker pizza. In de ochtend gingen we naar Boulders Beach, de plek van de pinguïns. Op het strand liepen heel veel pinguïns, dat was heel leuk om te zien. Daarna reden we door naar Oudsthoorn. Toen we naar ons hostel wilde rijden kwamen we erachter dat de naam van het hostel niet klopte met de straatnaam. Uiteindelijk hadden we gebeld en bleek dat de reservering niet goed was gegaan. Ze hadden nog wel plek voor ons dus met een vage routebeschrijving deden we een poging om het hostel te vinden ( we moesten ong. 1 uur terugrijden). We kwamen op zandweggetjes uit dus we besloten om een ander hostel te zoeken. Na een tijdje zoeken hadden we een hostel gevonden waar nog plek was. De dag erna gingen we naar een wild park, we hoorde dat dat een aanrader was. Toen we er waren was het een dierentuin ( erg zonde als je in Zuid Afrika bent waar de dieren in het wild leven). Dus we hadden een rondleiding en daarna kon je ervoor kiezen om met een cheetah op de foto te gaan, dit hadden we al gedaan dus we zijn daarna meteen gegaan want we wilde ook nog struisvogel rijden. Toen we bij de Ostrich Farm kwamen kregen we en rondleiding en hoorde we de geschiedenis van een struisvogel. We mochten daarna mee met een trekker om Australische/Afrikaanse struisvogels te spotten. Daarna mochten we de struisvogel voeren. Later mochten we struisvogel rijden, ik wilde net mijn formulier ondertekenen ( dat je het eens was met de voorwaarde) totdat ik de struisvogel zag met een zak over zijn hoofd! Vervolgens werd de struisvogel geduwd om voor de trap te staan zodat mensen erop konden zitten en foto’s konden maken. Ik vond dat zo heftig om te zien en had mijn formulier niet ondertekend. Ik dacht waarom zou ik eigenlijk op een struisvogel willen rijden? Alleen maar voor een lolletje? Ook al heeft een struisvogel geen hersens, maar ik vond het niet kunnen. Dus ik was daarna een beetje boos dat het zo ging.
Daarna reden we terug naar Port Elizabeth en was het best fijn dat we weer ‘thuis’ waren.

Dinsdag avond hadden we een diploma uitreiking van studenten die vanuit ready 4 life een opleiding/cursus volgde. We zaten aan tafel en tijdens alle speeches kregen we een 3 gangen menu. Elke keer als er iemand naar voren moest voor een speech begon er iemand met zingen en was de hele zaal aan het zingen. Bijzondere ervaring hoe een Z-A diploma-uitreiking verliep. Uiteindelijk mochten wij ( vrijwilligers en stagiaires) het podium op om de geslaagde studenten te feliciteren. Af en toe was het ongemakkelijk omdat ik als eerste stond en sommige wilde een knuffel en sommige alleen een hand. Maar het was wel heel leuk om te ervaren. Veel wilde nog met ons op de foto.
Woensdag ging ik met 4 andere meiden op safari. We moesten er 3 uur zijn en dan kregen we een dag en nacht safari. We hadden een hele leuke gids, onderweg kwamen we een schildpad tegen en ik mocht voelen hoe zwaar ie was. Nou de schildpas was heeeel zwaar, het was goed dat de gids zijn handen er voor de zekerheid onder hield. Toen we verder reden kwamen we verschillende springbokken tegen. Later liepen er twee neushoorns, ongeveer 3 meter vanaf de Jeep. Heel bijzonder dat ze zo dichtbij ons liepen. Ook de giraffen stonden erg dicht bij ons. Daarna stopte we bij een cafeetje om wat te drinken na 15 minuten gingen we verder met de safari. Uiteindelijk werd het donker en scheen de gids met een grote lamp om dieren te spotten. We waren gearriveerd bij de leeuwen. Het was super vet om de leeuwen van 2 meter afstand te zien liggen. De leeuwen zien alleen het voertuig en weten niet dat er mensen (vlees) in zit. Dus we zaten gewoon veilig ook al konden ze ons zo aanvallen. Er was een leeuw, 2 leeuwinnen en 4 welpjes. Ze waren aan het eten.

Later kwamen we nog een nijlpaard tegen in het water. Hij kwam helaas niet uit het water. Verder zagen we nog kudu’s zebra’s etc. Rond een uur of 6 reden we naar een grote hut waar we konden eten, er was een kampvuur en een bar. Daarna mochten we aan tafel schuiven om te eten. Het was allemaal super leuk en het zag er heel tropisch uit, met riet en fakkels. Na het diner hadden we nog een kleine avondtour. We zagen weer olifanten, een nijlpaard en springbokken. Eenmaal terug waren we onze gids heel dankbaar dat hij ons zoveel heeft laten zien. Hij vertelde ook heel grappig en wilde echt een leuke safari geven.
Donderdag liep ik weer stage op Kleinschool. Ik had 3 kinderen meegenomen uit de klas voor Engelse les. We waren net 10 minuten bezig ( van het half uur) en toen ging het alarm dat de leerlingen pauze hebben. Ze smeekte mij om door te gaan met les geven, ze wilde heel graag door gaan met het alfabet en ze waren ontzettend gemotiveerd. Daarna kwamen er Nederlandse vakantiegangers, ze gingen even kijken wat ik deed met de kinderen en daarna gingen ze tijdens de pauze het schoolplein op met een camera. Om elke blanke Nederlander stonden 20 kinderen die heel graag op de foto wilde. Het was een grote gekkenhuis op het schoolplein, wel heel grappig om te zien.

Vrijdag ochtend moesten we zelf een workshop geven op een high school in de sloppenwijken. De workshop was er om de leerlingen te motiveren om naar de toekomst te kijken, welke richting ze op willen hierna en wat bij hun past. Ik gaf de workshop met Linda voor 26 kinderen. Ik was hier best een beetje zenuwachtig voor aangezien ik mij niet heel goed kan verwoorden in het Engels. Uiteindelijk ging de workshop harstikke goed, we vulde elkaar goed aan. De kinderen in de klas waren wel heel stil en durfde niet snel een antwoord te geven. Waardoor het heel lastig was om er iets uit te halen. Uiteindelijk hadden we ze in groepjes laten overleggen en een iemand uit het groepje het antwoord laten vertellen. Diegene ging helemaal staan en iedereen klapte als er iemand klaar was met vertellen. Ze moesten hun dromen vertellen en een formulier invullen, heel veel leerlingen wilde dokter worden of soldaat, ik schrok er van hoeveel kinderen soldaat willen worden. Aan het einde van de les klapte ze voor ons en waren ze ons heel erg dankbaar dat we ze wilde helpen. De leerlingen wilde ook heel graag het bord en de readers meenemen. We waren nog aan het wachten op 2 vrijwilligers en toen kwamen 2 leerlingen naar ons toe om nog iets te vragen, snel daarna wilde ze graag een foto met Linda en mij. Oftewel ze hadden eigenlijk geen vraag maar wilde vooral op de foto haha.
Het was een hele bijzondere ervaring om voor deze leerlingen een workshop te geven in het Engels. Vooral omdat de leerlingen heel gemotiveerd zijn en dankbaar. Aanstaande maandag moeten we 3 klassen een workshop geven.

Foto’s van het vorige verslag staan nu bij ‘paastripje richting port st johns’. Foto’s van dit verslag komen nog!

  • 12 Mei 2014 - 08:26

    Fam. Pronk:

    Nog steeds erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen.
    Jullie maken veel mee!
    Gr. van ons.

  • 12 Mei 2014 - 20:15

    Koos En Anita:

    Hoi Jannita,

    Wat een belevenissen allemaal om jaloers op te worden (behalve je zeeziekte).
    Geniet er lekker van!

    Groeten,
    Koos en Anita

  • 25 Mei 2014 - 23:45

    Maureen:

    wat een belevenissen en wat een ervaringen Jannita!
    geniet er van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Jannita

3 maanden in Zuid- Afrika!

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 4780

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: