Weekend Baviaanskloof - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Weekend Baviaanskloof - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Weekend Baviaanskloof

Door: Jannita Tesselaar

Blijf op de hoogte en volg Jannita

07 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Weekend Baviaanskloof
Twee weken geleden gingen we naar Marieke( oprichtster van Ready4life) voor informatie over leuke plekken, zodat Daphne en ik onze reis konden voorbereiden. We wilde ook naar Baviaanskloof, maar toen kwam Marieke met het idee om met z’n 3e naar Baviaanskloof te gaan volgend weekend. Dit vonden wij natuurlijk super tof. Marieke heeft een bakkie waardoor we de 4x4 route konden doen en meer van Baviaanskloof konden zien. Baviaanskloof is een groot natuurgebied waar bijna geen mensen wonen, geen internet, geen supermarkt. Back to basic!
Vrijdag middag werden we opgehaald door Marieke om naar Patensie te rijden. We reden langs wat leuke dorpjes. Veel boeren waren aan het oogsten, dus we reden langs veel citrusbomen. Uiteindelijk kwamen we aan bij onze accommodatie, dit was op een boerderij. Ze hadden velden met mandarijnenbomen, een houten schuur met tabaksplanten en stekjes ( van iets wat we niet wisten). Het uitzicht was onwijs mooi vanuit ons huisje! Ons huisje was bedoeld voor 8 mensen dus het wat groot. In de avond hadden we een vuurtje gemaakt, we hoorde een kleine waterval, vuur branden en we keken naar de sterren, de sterrenhemel is onwijs mooi in Zuid Afrika, de sterren zijn heel goed belicht en je kunt goed de melkweg zien. Het was dus een mooie avond!
In de ochtend gingen we beginnen met de 4x4 route. Dit is een zandweggetje wat je alleen met een bakkie + 4x4 kan berijden. Het waren hele smalle weggetjes met veel diepe kuilen en grote stenen. Ook reden we door diepe plassen. In het begin stopte we bij alle riviertjes omdat we opzoek waren naar visjes die aan je hand gingen sukken. Helaas zwommen er geen visjes. Marieke vertelde hele leuke en interessante verhalen over de natuur en over Baviaanskloof. We verveelde ons dus niet! Soms was het best eng omdat er veel diepe kuilen waren en de wegen waren heel smal en sommige wegen liepen schuin, als je uit je raampje keek zag je alleen een heeeeel diep dal zonder een weg.Verder was het ook heel gaaf om door diepe plassen te rijden!
Uiteindelijk arriveerde we bij de Makkedaat Cave, ons verblijf voor één nachtje, we werden verwelkomt door een super aardige vrouw, ze vond ons zo bijzonder omdat wij de kinderen in sloppenwijken helpen. Later mochten we kiezen tussen twee grotten. Je had een primitieve en een redelijk luxe grot. Uiteindelijk kozen we voor de redelijk luxe grot. Het was onwijs leuk ingericht en heel bijzonder om daar in te slapen. De badkamer, slaapkamer en keuken zag er heeel leuk uit.
De dag erna gingen we eerst 7 km hiken door de bergen en rotsen. De uitzichten waren onwijs mooi. We moesten de roze stippen volgen, deze waren niet heel duidelijk aangegeven, aangezien veel rotsen rood/rozig/oranje/bruin waren, dus we waren meerdere keren het spoor kwijt en moesten terug lopen om opnieuw te zoeken. Dit had wel iets, om boven op de berg te zoeken naar roze stippen.
Daarna reden we naar een plek waar je een kloof kon bezichtigen. We moesten een klein bedrag betalen en daarna waren er twee honden die ons de weg wezen. Één hond liep voorop en die wachtte op ons als we achterliepen, dat was een bijzonder. Uiteindelijk kwamen we bij de kloof, dat was erg mooi! Er was een klein watervalletje en water, dus we moesten op de hoge stenen stappen om tussen de kloof te lopen. Toen we iets verder liepen kwamen we bij een ander mooi deel, heel veel mooie bomen tussen de rotsen, ook was er een grot met een boomstam ervoor ( zodat er geen mensen naar binnen konden) erg verleidelijk om even te kijken, maar niet gedaan! We zijn nog een heel stuk verder gelopen en we kwamen telkens op hele mooie verschillende en bijzondere plekken. De honden bleven bij ons en op de terugweg konden we ze weer volgen. Daarna reden we naar ons volgende accommodatie Vaalwater. Toen we aankwamen wachtte ze al op ons, ze bracht ons naar ons huisje. Dit was een nieuw klein huisje, zonder kachel!! We hadden weer een vuurtje gemaakt en daarna gingen we primitief koken op een gasstelletje. Gebakken aardappelen met groente. Het was die nacht erg koud binnen!
Maandag ochtend reden we richting Willemore, een klein dorpje. Toen we er doorheen reden liepen er heel veel mensen op straat, dat betekent dat ze geen werk hebben, je zag dat er armoede was. Iets verderop kwamen we een bank tegen, het was onwijs druk! Iedereen wilde pinnen omdat ze een soort van kinderbijslag kregen, dit geld wordt vrij snel uitgegeven en het wordt helaas bijna nooit besteedt aan de kinderen. Wij gingen daar tegenover een klein cafetje binnen, daarbinnen was ook een antiekwinkel ( dit heb je bijna niet in Zuid Afrika). We gingen lekker lunchen. Er kwam later een stel binnen en de mevrouw vroeg aan de eigenaresse of het veilig was om de auto voor te parkeren. De eigenaresse vertelde dat het veilig genoeg was, waarop haar man antwoorde: Ja en anders schieten we die mensen toch dood. Dat was best heftig en niet eerlijk om te horen! Apartheid speelt nog steeds heel erg een rol! Ook stond ik laatst in de supermarkt bij de broodafdeling, er was een vrouw naast mij die iets wilde bestellen maar de taart zat niet in de goede doos waardoor ze heel onaardig en onredelijk deed tegen een zwarte jongen, op dat moment werd ik een beetje boos in mezelf hoe zij een ‘zwarte jongen’ behandelde. Dus ik zij tegen haar: Misschien kan je ook gewoon aardig doen? Hij doet zijn best. En toen begon ze raar te doen tegen mij, ze vroeg of ik van Europa kwam en dat ik dus helemaal niets mocht zeggen en niet wist hoe het hier ging. Je merkt dus nog heel erg het verschil hoe blanke met zwarte omgaan. Ook is de baas van een bedrijf 9 van de 10 keer blank. Als je om je heenkijkt op de weg, is de bestuurder blank en de zwarte zitten gepropt in een bakkie, best wel confronterend om te zien.
Na Willemore reden we door naar Uniondale om even het dorpje te bekijken, heel schattig en klein. Daarna reden we terug naar huis, langs leuke dorpsnamen zoals: Hoop, Haarlem, Rust, Misgund etc. Ik heb een onwijs leuk weekend gehad! Heel veel nieuwe dingen gehoord over Zuid Afrika van Marieke en daarnaast heel veel mooie natuur gezien.