Paastripje richting Port St. Johns. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu Paastripje richting Port St. Johns. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jannita Tesselaar - WaarBenJij.nu

Paastripje richting Port St. Johns.

Door: Jannita

Blijf op de hoogte en volg Jannita

24 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Een weekend weg

Ik ben donderdag middag met 9 huisgenootjes naar Cinsta gereden, dit is een plekje aan de kust en ongeveer 4 uur rijden. We gingen met 2 auto’s heen. We hadden allemaal best veel bagage mee, dus het paste net aan in onze Kia en Opel Corsa. Onderweg kwamen we langs de snelweg een giraf tegen, dit was heel bijzonder omdat je ze dan echt in het wild ziet. Om bij het hostel te komen moesten we door een soort rimboe rijden, een heel avontuur met de auto. Het was een onwijs leuk hostel met een mooi uitzicht, zwembad, bar en een strand. De dag erna zijn we gaan kanoën, tussen de bergen en bij het strand. Rond 13:00 uur zijn we naar het volgende hostel gereden, dit zou ook 4 uur zijn maar dat werd iets langer. We kwamen na 2 uur terecht op een heel smal zandweggetje met stenen en kuilen, deze weg moesten we 50 km volgen. De omgeving was onwijs mooi met Xhosa huisjes, door de andere cultuur zijn de huisjes rond in plaats van vierkant (ronde huisjes kosten minder, doordat het rond is gaat de wind erlangs waardoor het minder snel stuk waait en het is een traditie wat bij de cultuur hoort). De route was onwijs mooi richting ons hostel, maar omdat we iets te laat weg gingen moesten we nog een uur in het donker rijden, er werd ons al verteld dat het onveilig en gevaarlijk is om daar in het donker te rijden, vanwege de weg en dieren/mensen die langs de weg lopen en de scherpe bochten en de diepe kuilen. Gelukkig helemaal veilig aangekomen in het hostel, wel paar keer geschrokken van de diepe onverwachte kuilen. We sliepen zelf in Xhosa hutje, met 4 stapelbedden van 3 hoog. Bij het hostel stond er een man achter een hek om paddo’s te verkopen. Als wij het geld gaven ging hij het halen, heel scheef maar wel grappig. ( niet gedaan natuurlijk). Daarna hadden we een braai ( barbecue) en werd ons gezicht met verf mooi gemaakt door een dronken man. Daarna werden we uitgenodigd om te dansen als hij begon met jambe spelen. Uiteindelijk mochten we om de beurt met hem trommelen, en op de dansvloer waren 3 vrouwen heel goed aan het dansen, wij mochten ook meedansen. Weer een hele Afrikaanse ervaring. Daarna was er buiten een kampvuur met gitaarmuziek, er was ook een heel mooi uitzicht perfecte avond.

In de ochtend zagen we dat onze band lek was, 3 meiden zijn naar een garage gegaan (foto’s komen nog). Wij zijn met een groep 3 uur kan hiken door hoge bergen. Het uitzicht was onwijs mooi tussen de bergen en langs de kust, maar wel zwaar! We liepen richting the Hole in the Wall. Uiteindelijk gearriveerd bij the hole in wall, dit was onwijs mooi, veel groter dan ik verwacht had. Er stonden koeien op het strand, dat was ook wel grappig. Daarna zijn we gaan zwemmen, dit was heerlijk na 3 uur hiken. Daarna werden we opgehaald door mensen van het hostel, ik ging met 4 anderen in het bakkie. Toevallig had ik die dag ervoor tegen iemand gezegd dat ik nog heel graag ik een bakkie wilde, dus mijn droom kwam uit.

Daarna zijn we weer 3 a 4 uur gaan rijden naar Port St. Johns, onze eindbestemming. Onderweg kwamen we heel veel bedelende kinderen langs de weg tegen, het eerste jongetje was de kuilen op de weg aan het vullen en wilde daarna geld, heel heftig om te zien en om vervolgens door te rijden, daarna kwamen we nog veel meer kinderen tegen helaas. We moesten deze keer 50 km over de hobbelige zandweg rijden, hier hadden we 2/3 uur over gedaan, echt een drama! Uiteindelijk reden we op een 80 km weg in het donker, en uit het niets was er een hele hoge drempel, hier reden we helaas 80km per uur over heen, dit was al eerder gebeurt maar deze hobbel viel helemaal niet op, geen witte strepen op de drempel en de drempel stond aangegeven als zebrapad. Dus we hadden lekker een stukje gevlogen.

Eenmaal aangekomen kregen we al snel paasoortjes op ons hoofd en een strik om ons nek, vanwege Pasen. Daarna deden we mee met een eierloop, om je ei heel over te brengen op een lepel, ik had uiteindelijk gewonnen en als prijs kreeg ik een tequila shotje.

In de avond was er een feestje, dat was heel gezellig, sommige mensen waren een beetje raar, ook liep er een ezel rond het hostel.
In de ochtend erna wilde we yoga gaan doen, helaas had de yoga lerares een kater en ging het niet door, dus zijn we naar het strand gegaan. We mochten niet zwemmen omdat er heel veel haaien zwemmen, een maand geleden was er iemand overleden die met zijn knieën in het water stond. Fijn idee. Daarna hadden we een mudcave tour van 2 rasta jongens. Wij mochten weer in het bakkie. Eenmaal aangekomen kwamen we in een soort dorpje/ sloppenwijkje. We moesten een klein stukje lopen en toen kwamen we bij de moddergrot. We moesten ons helemaal vrij/gek voelen en ons helemaal insmeren(vertelde de rastaguy), het was heel glibberig en donker maar onwijs grappig. Toen we eruit wilde maakte heel veel locals foto’s van ons. Waarschijnlijk gebeurde het niet vaak dat er blanke mensen de grot inkwamen. Eenmaal uit de grot zaten we op de rotsen. Beneden ons waren er allemaal locals om foto’s te maken van ons, alsof er in het dorpje was omgeroepen dat wij er waren (blanke mensen) alsof we voor de gek werden gehouden. Er werden veel foto’s gemaakt, best een beetje apart. Daarna liepen we naar een pool om ons schoon te maken, ik wist niet wat ik er van moest verwachten maar toen we aankwamen keken we allemaal verbaast dat we ons daar in moesten schoonmaken. (zie foto). In de pool waren veel locals. Ik was druk bezig om mijzelf schoon te wassen, opeens maakte iemand mijn rug nat, dus ik keek om omdat ik schrok. Een local wilde mijn rug schoon maken, dus er waren paar mensen die mijn rug schoon maakte, heel grappig. Daarna werden er weer foto’s gemaakt eerst van de groep ( de locals en wij). Daarna wilde een meisje zonder bh met mijn op de foto. Echt heel grappig, vervolgens wilde iemand anders met mij op de foto, daarna nog een jongen. Ik moest echt mijn lach inhouden. Het was zo’n leuke ervaring, het schijnt dat er veel locals van ver komen om ze zichzelf in de grot in te smeren. Er was ook een man die in een gat tussen 2 stenen ging ruiken om stoned te worden, onze rondleiders met rasta haar gingen dat ook even doen, ik heb het ook heel voorzichtig geprobeerd, maar ik voelde er niets van. Daarna gingen we met het bakkie weer terug naar ons hostel.

Ik ging met paar meiden naar een klein dorpje om te pinnen en naar het tankstation. Onderweg kwamen we erachter dat de band van de andere auto heel slap was, dus we reden heel langzaam achter hun auto naar een bandenspecialist, maar zij reden een verkeerde weg in waardoor we werden aangehouden door verkeersleiders, we moesten 1500 rand ( 100 euro) betalen ( handje contantje). Wij zeiden dat we maar 50 rand bij ons hadden. Dus die man zei: geef die 50 rand, maar wij wilde een bonnetje wat hij ons niet kon geven. Uiteindelijk mochten we doorrijden van een andere man, maar anders waren we opgelicht ( ook omdat wij blank waren en als je blank bent heb je geld). Uiteindelijk bij de bandenservice gekomen. Daarna gingen we weer terug naar het hostel om te lunchen. Na de lunch gingen we met de auto naar de top van een berg waar heel mooi uitzicht was tussen twee kliffen. Er was ook een jongen die heel goed gitaar kon spelen en zingen, dus dat was echt genieten. In de avond kwamen er kinderen dansen op jambe muziek en er waren zangeressen, de kinderen konden onwijs goed dansen. Uiteindelijk gingen ze mensen halen uit het publiek en werd ik met 2 andere meiden op de dansvloer gevraagd. Onwijs grappig aangezien ik paar ik struikelde door mijn slippers. Daarna hoorde we dat er een van onze auto’s naar achter was gereden, dit bleek de auto te zijn van de andere meiden. De handremkabels waren gebroken en ree naar achter tegen een boom aan ( gelukkig stond de boom er anders ree de auto tegen onze auto aan). De achterruit was er helemaal uit dus die hadden ze meteen dicht getapet met vuilniszakken en tape. Later op de avond werd het slecht weer met veel onweer. Uiteindelijk was de stroom uitgevallen, dus stonden er overal kaarsjes, in de toilet, de slaapkamer en op tafels dus er was een gezellig sfeertje. De muziek was ook uitgevallen dus gingen er 2 mannen djembeen, wij gingen natuurlijk ook meedoen, zei vertelde welk ritme we moesten aanhouden. Dat was heel leuk. De dag erna moesten we 9 uur in de auto zitten om weer terug naar Port Elizabeth te rijden. Onderweg kwamen we nog zebra’s en struisvogels tegen in het wild.

Het was een super leuk weekend, ik heb nu een heel ander stukje Zuid- Afrika gezien. Aanstaande vrijdag ga ik met 3 meiden en 1 jongen de Garden Route doen en daarna naar Kaapstad voor paar dagen. Dus ik heb weer 9 dagen vrij inclusief weekenden. Ik vermaak mij hier wel!

• 08 Mei 2014 - 21:22

Susan:

Hoi Jannita, wat een mooi en indrukwekkend verhaal heb je geschreven! Ik herken jou: je bent niet bang! Ik lees graag nog meer over het project en je verdere belevenissen! Groeten, Susan

• 12 Mei 2014 - 08:29

Fam. Pronk:

Mooie foto's heb je. Een groot avontuur daar in Afrika.
    Gr. van ons.